2008-07-21 – Dag 2 – Fiskebäckskil -> Lindholmen

Besättning:

Mikael, Susanne, Elin och Erik

Distans:

5,8 NM

Snittfart:

5 knop

Avgång kl:

10:17

Hamn:

Fiskebäckskil

Ankomst kl:

11:30

Hamn:

Lindholmen

Vind:

? m/s ?

Väder:

? °C

Gångtid:

1:13 h

Motortid:

1:13 h

 

Det kom en hel del regn under natten men till morgonen var vädret lugnt och mestadels soligt. Svaga vindar gjorde att vi gick iväg för motor direkt efter frukost. Vi gick förbi Lysekil och stannade på Lindholmen  för att njuta av vädret och äntligen låta Erik få köra dingen med motor. Han får inte köra själv innan han klarar av att starta motorn, och till hans stora förtret så ser det inte ut att bli detta år heller. Vi grillade kyckling på berget och stortrivdes med vår första riktiga semesterdag i Blue Bird. Jag och Erik badade efter maten och tvättade vattenlinjen som var alldeles grön av alger från midskepps och akterut. Precis när vi var klara simmade jag in i en brännmanet och fick lite kliande märken på ryggen och magen vilket inte var så skönt. På eftermiddagen monterade jag sändaren till autopilotens fjärrkontroll men till min stora besvikelse får jag inte över några data från Tridata och vindinstrumentet. Länken finns där men det förs inte över någon data. Det finns inte mycket stöd i manualen som är väldigt tunn och fåordig så felsökningen är svår. Jag släppte detta och kopplade istället in en RS232 anslutning vid navigationsplatsen till GPS-plottern för att kunna tanka ur och in data till plotterns minne. Spårminnet var fullt så det lyckades jag föra över till min laptop direkt men risken finns att vissa spår har skrivits över. Dom är i så fall från mitten av 2007 skulle jag tro men det ger sig senare när spåren skall analyseras lite med i detalj.

Anslutningen gör jag via samma NMEA-port på plottern som VHF-kommunikationen sker men dom jobbar med olika protokoll vilket inte är så lyckat. Protokollet måste alltså ställas om i plottern varje gång man skall kommunicera med en laptop och då fungerar inte VHF-kommunikationen. Jag avvaktar med att använda GPS-plotterna andra port tills jag vet vad den kommande autopiloten kräver för kommunikation. Avslutar dagen med att sätta tempgivaren till varmvattensberedaren men det blir bara ett halvfärdigt jobb, ett permanent montage kräver lite sågande och borrande i panelerna så det får vänta tills vi ligger i hemmahamnen.