2009-05-01 – Premiärtur till Mastrand

Besättning:

Mikael, Susanne, Elin och Erik

Avgång kl:

10:15

Hamn:

Björlanda Kile

Ankomst kl:

12:39

Hamn:

Marstrand

Distans:

11,6 NM

Snittfart:

5 knop

Vind:

2-5 m/s V-N

Väder:

Sol och 19°C

Gångtid:

2:24 h

Motortid:

1:54 h

Total Motortid:

3:30 h

 

Vi vaknar till SMHI-rapporten klockan 08:00 för första gången i år och det känns inte alls jobbigt J, dom lovar fint väder ytterligare några dagar. Fortfarande bara 2-3 m/s men en klar och ganska kall natt gör att vi startar värmaren för att få upp ett lite trevligare frukostklimat. Jag hinner med lite mer mätande till de fasta förtöjningarna efter frukost innan vi lättar från Björlanda och styr ut på havet för första gången i år. Ingen vind att tala om så vi går för motor och siktar först mot Rammen men ändrar oss när lite vind kommer och vi styr norrut istället och hissar segel efter att ha avslutat 11-fikat. Vi styr mot Marstrand och känner att det är bättre att angöra Marstrand nu för försäsongen när det finns en chans att komma in till bryggan istället för på mitt i sommaren då det alltid är fullt. När nu vinden kom till slut och vi får hissa segel för första gången i år känns det väldigt skönt. Vi får också möjligheten att testa vår nya tyska skotning. I dessa lätta vindar fungerar skotningen mycket bra och det ligger inte mycket kraft alls på skotet bak i sittbrunnen, det skall bli spännande att testa detta under lite tuffare förhållanden.

DSCF0061

Kl 13:00 är vi framme i Marstrand där det är lite lagom många båtar, inte tomt men inte heller svårt att hitta en plats som man vill ha. Efter lunch sätter vi igång med lite mer fixande och mekande. Elin och Erik turas om att bli upphissade i masten för att trä i linorna till alla våra medlemsflaggor. Vi flyttar också några block på mastfoten så att dom kommer till bättre nytta nu när storskotet har fått en annan dragning. Slutligen borrar vi och skruvar fast de två nyinköpta halkipar som skall förbättra förtöjningen i Björlanda så att vi kan lägga tamparna i kors i aktern och därmed inte pendla fram och tillbaka så mycket. Det sista jobbet tog sin lilla tid då vi tvingades demontera lådan för ankarlinan för att komma åt att dra muttrarna under däck.

Hela dagen hade vi strålande solsken men det var inte lika varma vindar längre så om man inte var i lä så fick man ta på sig tröja och långbyxor, märkligt vad fort man ställer om till ”sommar-mode”.