2009-07-22 – Dag 5 – Hunnebostrand -> Grebbestad

1:06 h

Total Motortid:

58,2 h

Idag kom äntligen lite sommarväder tillbaka och vi vaknade till en varm och solig morgon. Vi vaknade vid halvåtta tiden och då var det inte mycket rörelse i hamnen men bara en och en halv timme senare var hamnen i det närmaste tömd på båtar, nu vill alla ut. Vi visste inte riktigt om vi skulle gå ut till en naturhamn eller om vi skulle gå till Grebbestad för prognoserna säger att det skall komma in ytterligare ett regnoväder. När vi kommit en bit på vägen norrut tonar fronten redan upp sig i sydväst och den ser riktigt mörk ut så vi bestämmer oss för Grebbestad i alla fall. Familjen Jonasson som vi träffade i Hunnebo är också på väg dit och vi hinner upp dom vid Dannemark, där vi tröttnar och startar motorn för en stund i lä om den höga ön. Vi passar även på att ta lite bilder på dom och deras Jeanneau Sun Odyssey 32, som dom kanske kan bli glada för.

På vägen upp mot Grebbestad följs vi åt ganska väl men väl framme i hamnen går vi in en bit längre för att se om vi kan få tag på en bra plats i den lite lugnare delen på västsidan av viken medan Jonassons direkt hittar en plats i den yttre hamnen. Vi blir anvisade en plats i den privata hamnen mellan två Y-bommar där vi precis får plats och ligger väldigt stilla och bra. Vi backar in på platsen för att få fören upp i vind och regn, vilket visar sig vara ett bra drag. Återigen har vi bra timing och hinner precis få upp sittbrunnstältet innan regnet är över oss igen. På eftermiddagen får vi besök av familjen Jonasson, Eskil och Erik känner ju varandra sedan igår och Elin och Linnéa blir nu direkt kompisar och börjar spela spel och frågelekar. Grått, mulet och regnigt är vädret som nu råder men vi är glada för den fina seglingen upp förbi Fjällbacka som vi lyckades få under dagen.