2010-08-03 – Dag 11 – Kattegat center

0:12 h

Total Motortid:

154,6 h

Idag hade vi beslutat att ha en mellandag utan transporter. Vi har haft ganska många dagar med långa pass på havet så idag behövde vi alla en dag på land. Redan kl 08:00 var våra grannar igång så vi fick gå upp och släppa ut dom. En mycket märklig syn mötte oss i hamnen då vi tuffade ut för att se om vi kunde hitta en bättre och mer permanent plats för dagen, hamnen var i stort sett helt tom på gästande båtar! Det verkar lite som om man ger sig av riktigt tidigt om man skall flytta sig från Grenå. Troligen beror det på att det är ganska långa distanser oavsett vilket håll man avser att bege sig.

Vi hittar en bra plats ute på en brygga som återigen bjuder på gott om plats för lilla Blue Bird, hit kanske man skulle skicka GREFAB på kurs! Nu kan vi äta frukost och förbereda oss inför dagen. Grenå är kanske inte det allra roligaste stället på jorden, det känns lite som en stad som håller på att överges och här och var står husen tomma. Om inte Stena skulle kört en färja hit två gånger om dagen så skulle nog Grenå varit högst obetydligt. Däremot skulle nog en liten småbåtshamn kunnat överleva just på grund av att det är långt till alla andra småbåtshamnar! Nu finns dock Stena kvar och dessutom har man placerat ett jättefint Skagerakcenter mitt i hamnen och det var väl värt ett besök. Utanför centret fanns en mycket fräck stenskulptur. Den bestod av ett helt sfäriskt granitklot med en diameter på ungefär en meter. Klotet låg i en liten skål i ett stort granitblock och mellan skålen och klotet pumpades vatten ut i en massa små hål. Detta fick klotet att sväva helt friktionsfritt på en vattenkudde så att man kunde rotera klotet i valfri riktning. Klotet hade en ganska stor massa så det var lite tungt att ändra rotationsriktningen men det gick om man tog i lite. Klart fräckt, en sådan skulle man ha i trädgården!

Inne på Kattegatcentret, som var som en blandning av Universeum i Göteborg och Havets hus i Lysekil, kunde man se och uppleva en massa runt havet och miljön i Kattegat. Dessutom hade dom en jättestor hajbassäng med många olika arter och som var väldigt spännande att se på när dom fick mat. En del äter ganska lugnt och stilla medan andra är riktigt aggressiva och mer eller mindre attackerar sitt byte även om dom matades med redan död fisk. Ett fint museum som är värt ett besök om man kommer till Grenå.

Efter museibesöket gick vi upp till ”centrum” och handlade lite mejerivaror. I bageriet lyckades vi nätt och jämt undvika att köpa en ”svensklängd” som såg mycket god ut men som nog hade gett en svårartad sockerchock, det fick bli ett gott nybakat bröd som passar bra till den nyinköpta danska osten. På eftermiddagen tog vi det bara lugnt, duschade och hade det mysigt i båten. SMHIs prognos på 8-11 m/s eller kanske hela 13 m/s i väster stämde så klart inte! Vinden ökade visserligen något men över 10 m/s kom aldrig vinden ens i byarna. Oavsett om prognosen än en gång var felaktig eller ej så är vi ändå glada över att vi tog oss till Grenå igår kväll istället för under dagen idag.