2013-07-26 – Dag 7 – Dragør -> Skanör

3:00 h

Total Motortid:

338,9 h

När vi vaknar på morgonen och har tänkt oss att lämna Dragør för att bege oss över sundet till Skanör/Falsterbo så inser vi att solen har tagit sovmorgon. Det är grått och blött och dimman liggen mycket tung och tät. Vi som hade tänkt lämna hamnen så fort vi vaknade och fått en snabb frukost. Att korsa två hårt trafikerade fartygsleder i tjocka utan varken radar eller AIS känns inte som något man bör göra så vi tar en morgondusch och en lugn frukost istället i väntan på att dimman skall lätta.

Fram på förmiddagen hade även första kaffet hunnit avnjutas innan vi fick tips av en båtgranne att det tydligen inte var dimma på svenska sidan. Samtidigt hade dimman nu lättat en aning även om det fortfarande inte var någon vind. Vi beslutade oss till slutför att kasta loss och smyga försiktigt längs de stora farlederna i hopp om att få bättre sikt längre ut. Så blev det dock aldrig utan dimman låg tät. Mitt i allt ihop kände vi igen ljudet av en hovrande större helikopter. Vid ett litet kort ögonblick fick vi faktiskt syn på den och det verkade vara en dansk militärhelikopter i full färd med en sjöräddningsövning tillsammans med en större militär RIB. Dimman slöt sig snart igen och vi hörde därefter endast ljudet men vi var nog som närmast kanske 500 m från övningen. Strax därefter fick vi korsa den danska farleden Drogden mellan två lysbojar, då kändes överfarten lite tryggare samt att vi först lyssnat efter något motorljud från eventuellt större fartyg. Sikten vid detta läge var kanske 200 meter.

Första passagen gick bra och snart dyker den från sjörapporterna så kända fyren Drogden upp i dimman. Lite spökliket och stilla ligger den där när vi tuffar förbi.

När vi passerar fyren och har en fast punkt så justerar vi kursen en aning så att vi kommer i en bättre vinkel inför nästa farledspassage. Lika fort som Drogden dök upp försvinner den igen i dimman och vi var åter inne i en mjölkvit soppa. Strax kommer vi fram till den större av de två farlederna, Flintrännan, som leder rakt upp mot Öresundsbron. Det är här som de stora fartygen passerar och vi har endast 200 meters sikt, inte ett önskat scenario direkt. Vår förhoppning var ju att få klar sikt på denna sida av sundet! Återigen inget motorljud och passagen gör vi vid inloppsfyren till rännan så vi är väldigt säkra på när vi är över på den svenska sidan.

Just som vi återigen lägger om kursen söderut så ser vi ännu en gång något lite spöklikt en massa segelbåtar i dimman som verkar ligga utspridda och helt stilla. Skumt, ligger dom här och fiskar eller? Det är ju trots allt ett grundflak framöver som vi just gira för att undvika. Nä, dimman lurar en allt och man förstår lätt var gamla tiders spökskeppshistorier kan ha sitt ursprung i. Det är fundamenten och delar av stolparna till en vindkraftspark vi skymtar i dimman. Det kan röra sig om kanske 500-600 meter bort och dom syntes inte på den zoomningen vi hade på GPS-plottern just då J.

Äntligen börjar dimman lätta och vi ser för första gången Falsterbonäset en god stund innan vi skall vika av sydöst för att angöra Skanörs hamn. Väl framme är högsommarn tillbaka och sandstranden är full av turister som badar och hamnen blir fort full av båtar. Detta är en mycket trevlig lite hamn som vi aldrig besökt tidigare. Det är en bit upp till ICA-butiken men det finns cyklar som man kan låna för att snabbt och enkelt ta sig dit, en genial lösning! Susanne och barnen cyklar dit medan jag stannar i båten för att diska och framför allt rensa sjövattenfiltret till motorn. Filtret var helt igensatt av något slags slem och jag undrar om det inte är en kompakt insamlig av den algblomning som vi har sätt i stora sjok ute på havet. Nu är i alla fall filtret rengjort.

Bad på sandstranden (ja, även jag var med!) och en middag i båten hinner vi med innan det så småningom börjar skymma och det har blivit kväll.