Nya segel

Ja, säga vad man vill om Bavaria i övrigt, och det finns många som tycker utan att veta ett skvatt, men seglen har dom verkligen inte lagt många Euro på! Andra Bavariaseglare vi hade pratat med avrådde oss från att sats på segel som levereras från fabriken, inte för att Elvströmssegel skulle vara sämre generellt utan för att sannolikt gör allt för att spara in på allt som kan sparas på, dom är med stor sannolikhet väldigt hårt pressade av Bavariavarvet. Vi försökte få båten levererad utan segel men det skulle inte bli mer än marginellt billigare så vi valde standardsegel med vetskapen om att dom skulle bytas redan första vintern. Vi har alltså genomlidit en sommar med Bavarias standardsegel, det var hemskt!!! En så fin båt och så katastrofalt dåliga segel, obegripligt! Genuan var kanske inte helt kass men storen liknade mer ett vindsurfingsegel från tidigt 80-tal, fast helt färglöst! Jämför själv i bilderna nedan.

DSCF0004DSC00097

Levarantörsval

Här kan man orda länge om vad som är rätt eller fel men för oss var valet ganska enkelt. Vi tog in offerter från ett antal segelmakerier men det var till slut Lindh Sails i Göteborg som fick vårt förtroende. Detta beror på några saker; dom har ett segelmakeri med full sömnad, dom har ett som vi hört gott rykte och en produkt som fått mycket positiv respons samt sist men definitivt inte minst så har jag handlat segel av dom tidigare till min Express och var mycket nöjda med det köpet. Lägger man ihop allt detta så valde vi Lundh trots att dom var över 10% dyrare än anbuden från ”lågprissegelmakerierna” som skär och syr sina segel utomlands.

Till storsegel valde vi en Vertch Main med vit laminerad taft och fullängdslattor, den är kanske inte lika ”fräck” som den gråa taften men har en bättre slitstyrka i duken. Till försegel valde vi en triradial, 140% rullgenua med rullkompensator och grått UV-skudd, samt en skyddsstrumpa att dra på då båten ligger i hamn ”off season”.

Summering

Summeringen på detta ”lilla” projekt är kanske lite tidigt att göra men efter en sommar med varje segelställ är det helt klart att Bavaria tänker fel när man levererar rent skräp, ursäkta ordvalet, som standardstoren faktiskt utgör. Redan efter 5 minuters segling med våra nya segel uppfattade vi Blue Bird som en mycket roligare segelbåt. Nu skall man också säga att vi faktiskt aldrig seglat med Bavarias HighTech-alternativ som fanns i deras tillvalslista, där är skillnaden förhoppningsvis inte lika stor. Prismässigt så ligger Hightech-alternativet från Bavaria på en kostnad av ca 43.000:- EXTRA! och då skulle vi inte få behålla originalseglen. Med motiveringen ovan så tyckte vi inte det var värt att ”köpa grisen i säcken” utan ville satsa på ett riktigt säkert kort när det gäller en så oerhört viktig sak som segel till en segelbåt! Nu har vi faktiskt ett reservställ till vår båt som vi kan ta till om olyckan skulle vara framme och detta till ett väldigt förmånligt ”pris” om än till en klart tveksam kvalitet. Vi är än så länge mycket nöjda med våra nya segel från Lundhs segelmakeri i Göteborg.

 

Kostnad totalt:

56.000:-

Då inkluderas storsegel med lattor, genua samt skyddsstrumpa.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

?

Nja, någon förtjänst kan vi nog inte hitta men Hightech-alternativet från Bavaria på 43.000:- EXTRA känns definitivt inte som ett lockande alternativ.

Tidsåtgång:

15 h

Vi tog den inkluderade hjälpen och lite tips och trix på plats på Nya Varvet i Göteborg där Lundh har sitt segelmakeri så tiden inkluderar även segling dit och hem.

Svårighetsgrad:

Lätt!

Bara att betala och se glad ut!
Peter Lundh satte till och med seglet för oss.