Sittbrunnsbord & förvaring under segling

Detta projekt, eller framför allt resultatet, är det som vi nog har haft mest nytta av. Egentligen kan man inte göra en sådan jämförelse, varje projekt har sitt eget syfte och nytta men det större sittbrunnsbordet har verkligen förbättrat möjligheten att äta och fika på ett bra sätt i sittbrunnen.

Det hela började egentligen på båtmässan i Göteborg i februari 2007, samtidigt som vi beslöt att köpa en Bavaria 37, när man hade monterat ett ”extra stort” sittbrunnsbord i en av båtarna och satt en prislapp på ungefär 7.000:- på det. Det man fick var då lite bredare och lite längre bord, men Extra stort var det definitivt inte och absolut inte värt 7.000:- Extra!

Jag kände direkt att någon annan lösning måste tas fram, för standardbordet duger kanske för två personer men inte på långa vägar för sex, eller som vi ibland är upp mot 10 personer som vill umgås över en bit mat.

Design och Montering

1.  Först började en idé-fas som ganska snart förkastade lösningar med skivor som skulle fällas ner och bli hängande kvar på något sätt. Den lösningen fanns ju redan från Bavaria och det gav inte tillräckligt stor bordsyta. En löstagbar skiva som läggs ovanpå befintligt bord var alltså modellen för oss.

2.  Nästa steg blev form och huvudmått. En kartong fick duga som testmall, här nedan syns det första utkastet liggande på plats i båten. Hur infästning och förvaring skulle lösas var ännu inte klart men ytan ser ut att bli bra.
DSC00014 DSC00012

3.  Vi justerade några mått från den första pappmallen. Först gjorde vi bordsskivan något smalare än på bilderna ovan, men vi tog inte av mer än att luckorna till stuvfacken i sittbrunnen precis kunde öppnas utan att man klämde fingrarna mellan luckan och bordet. Sedan kortades bordet något så att avståndet mellan bordsskivan och nedgångsluckan blev lite mer frikostigt, första förslaget blev lite väl trångt.

4.  Nästa beslut var hur långt akteröver som bordet skulle gå, eller egentligen var skarven till den aktre ”extraskivan” skulle placeras. Vi valde att dra den förbi den naturligt raka linjen vid framkant av styrpedistalen. Då får man en bra styrning både i sidled och i höjdled i akterkanten eftersom styrpedistalens framsida lutar ut över bordet en aning. Skarven placerade vi på styrpedistalens bredaste ställe, alltså i centrum för gas och växelreglaget. På så vis får man maximal bordsyta med ratten fortfarande monterad samtidigt som man fixerar bordskivan bra i sitt läge. I och med att vi inte går förbi gasreglaget så kan skivan även lätt skjutas in i sitt läge vid montering.

5.  Måtten på huvudskivan är nu 1000 x 918 mm och rundningarna i framkant på bordet får en radie på 140 mm. Utformningen av den aktre extraskivan låter vi vara till senare. En detaljerad måttsättning på huvudskivans uttag för styrpedistalen finns längre ner i projektbeskrivningen.

6.  Skivan är nu alltså ganska stor och man inser lätt att den kommer att bli eländigt svår att hantera ombord. Skivan måste delas och den enda lämpliga delningen var i centrumlinjen. Då kommer man ner i ett mått på 1000 x 459 mm vilket är något mer hanterbart.

7.  Ännu så länge har vi inte arbetat i annat än wellpapp så det var dags att börja arbeta ett material som kan fungera till ett prototypbord. Vi tar en 12 mm skiva av formplywood som har en hyfsat vattentålig yta men som ändå inte är så dyr som en teaklaminatskiva. De två båda halvorna av bordskivan sågas till och sammanfogas med tre stycken rostfria dubbelledade luckgångjärn från Hjertmans. Uttaget för styrpedistalen mallar vi noga och sågar ganska snålt för att slutligen ”finlira” tills passningen är bra.

8.  Den aktre extraskivan får samma bredd som det utfällda bordet, alltså 918 mm. För att skivorna skall vara så enkla som möjligt att stuva tillsammans så drar vi ner djupet på extraskivan till ungefär hälften av dess bredd, eller samma mått som respektive sida av huvudskivan är bred, alltså 459 mm. (när jag mäter bordet är det faktiskt 462 mm men det har ju ingen betydelse) Ytterhörnens radie blir även här 140 mm. Uttaget för styrpedistalen mallar vi även här noga och sågar ganska snålt för att slutligen ”finlira” tills passningen är bra. Nu har vi två eller kanske tre bordsdelar som ser ut som på bilden nedan.
DSCF0066

9.  Nu har bordet fått sin form och huvuddragen är klara. För att bordet skall bli riktigt stabilt behöver det fixeras, vi har ibland småbarn ombord och då duger det inte att bordet välter så fort man hänger sig lite på ena kanten. Då passningen i akterkant är så bra och styrpedistalens ”överhäng” effektivt låser fast bordet i höjdled så räcker det att sätta en färstpunkt i bordets framkant. Vi borrar helt enkelt två 7 mm hål genom bordsskivan och ner genom främre kanten av det fast monterade teakbordet. Där stoppar vi i två M6x35 vagnsbult och drar åt med brickor och vingmuttrar underifrån. Nu sitter bordet stenhårt fast med endast två små vingmuttrar, perfekt!

10. Redan med huvudskivan monterad kan man faktiskt sitta upp till 8 personer och äta även om det då blir lite trångt som här på bilden, försök det med orginalbordet!
DSCF0035 DSCF0089

11. Så var det dags att ta itu med den aktre extraskivan som är väldigt användbar om man är fler än 6 personer som vill sitta och äta på ett riktigt bra sätt. Skivans form är ju redan klar, det gäller bara att få den att sitta fast och bli tillräckligt stabil. På den sidan finns det ju inget bord att ta stöd emot så här fick vi komma på någonting annat. För att bordet skall kunna uppnå stabilitet krävs minst tre punkter att vila på. Två får bli på huvudbordets kanter och det tredje på rattaxeln. På rattaxeln kommer inga vridmoment att kunna tas upp utan bara rakt vertikala krafter men det gör ingenting om man får en bra infästning i den andra bordskivan. Det löste vi genom att borra i fyra stycken stift, två på varje sida, av bitar ur en 4 mm eloxerad aluminiumstång som vi köpte på Hornbach. Stiften fungerar som plugg och under bordet monterar vi ett spännöverfall på vardera sida för att hålla ihop borden
DSCF0044 DSCF0041

12. Till rattaxeln tillverkar vi en skiva i form av en halvmåne med ett hål med Ø 25,4 mm med centrumavstånd på 39,7 mm från bordsskivans underkant. En måttsatt skiss finns i slutet av denna projektbeskrivning. Vi gör hålet till ett nyckelhål genom att fila lite i kanten så att ett spår bildas där sprinten mellan rattaxeln och ratten kan passera.
DSCF0039 DSCF0040

13. Nu är det bara att stoppa i stiften i huvudskivans aktre kant och sätta fast stödplattan på rattaxeln innan extraskivan kan läggas på plats och spännas fast med de två spännöverfallen. Med den skivan i kan man gott och väl sitta 8 personer i sittbrunnen och äta utan att det blir trångt. Sätter man dessutom en person på vardera kortände så får det faktiskt plats 10 personer vid bordet, och man kan ha var sin tallrik!!
Semester 2008 - 166 - Hamnholmen med Ostermans 

Förvaring

14. Ett stort bord är ju perfekt när man skall sitta och äta vid det men det blir desto besvärligare att förvara när det är stort. Efter en del funderande valde vi att bygga en förvaringsplats åt bordsskivorna under babords salongssoffa. Där har vi vanligtvis saker som vi inte behöver tillgång till dagligen samtidigt som det stuvfacket är lättåtkomligt om salongsbordets skiva är nedfälld. Måtten på bordskivorna passar perfekt för att precis kunna gå ner i luckan.

15. Vi börjar med att skruva fast två vinkelkonsoler i undersidan på sittbänken strax innanför gångjärnen till luckan. I dessa vinkeljärn skruvas var sitt ytterligare vinkeljärn så att dom bildar fästen för en hylla som vetter ut mot salongen. På dessa konsoler lägger vi nu en trälist som bordsskivorna kan ligga på och ställer en trälist upp så att det finns en kan att stödja mot när skivorna skjuts in i sitt ”parkeringsläge”. Den inre hyllan är nu klar.
DSCF0028

16. I innerkant mot sittbänkens front skruvar vi nu fast två träklossar. Den inre syftar bara till att vara ett stöd som håller upp skivan mot sittbänken medan den andra och yttre klossen även har till finktion att låsa bordsskivorna i ett läge så att dom inte kan flytta sig när man seglar.
DSCF0031 DSCF0027

17. Sits men inte minst stuvas skivorna undan. Den bakre extraskivan läggs underst med överfallsbyglarna nedåt. Den skivan är lite kortare och faller n er i ett spår i den bakre träklossen (det spåret var inte gjort när klossen sattes fast, vilket förklarar ”skavet” i bilden ovan).Ovanpå detta läggs sedan huvudskivan som är hopvikt med överfallsbyglarnas spännkrokar åt var sitt håll.
DSCF0026 DSCF0024

Ritning

Sittbrunnsbord - RitningJag har tagit fram en måttsatt ritning över bordet som kan vara ett bra stöd om man vill försöka sig på att göra en egen kopia av BlueBird-bordet. Klicka på bilden så får ni möjlighet att ladda ner ritningen som en pdf-fil.

Observera att även om Bavaria har en serieproduktion så har man med största sannolikhet flera pluggar att tillverka de olika delarna i så även om ritningen ger ett bord som passar bra på Blue Bird, så är det inte en garant i för att det passar lika bra på en annan Bavaria med ”samma” sittbrunnsbord. Testa, mäta och passa in är den metod som jag vill rekommendera!

Summering

Nu återstår bara att tillverka detta bord i ett annat material som är mera förknippat med båtliv. Men skall sanningen fram så är bordet inte tillräckligt fult för att kasseras, inte ännu i alla fall. Nu har vi haft detta bord i två säsonger och det finns en liten fördel med att bordet inte är för fint, man känner inte att man behöver vara allt för försiktig med det, ”det är ju bara ett prototypbord!” Provisoriet har blivit lite mer permanent än det var tänkt, inte helt ovanligt.

 

Kostnad totalt:

1.000:-

Gångjärn, spännen och aluminiumstift ingår. En formplywoodskiva kostar ungefär 600:- men den fick vi lite billigare.

”Gör-det-själv”-förtjänst:

6.000:-

Åtminstone om man hade valt det Extra stora bordet från Bavaria, men det är ju betydligt mycket mindre

Tidsåtgång:

16 h

Allt passande och måttande tog sin tid så bord nummer två borde kunna gå lite fortare.

Svårighetsgrad:

Lätt!

Tidsödande och väldigt massa mätande, men det var inte svårt.